SCANDINAVIAN VINCENT CLUB
Uppdaterad
2021-02-11
Medlems-Inloggning
Du läser ju redan svensk text, så varför klicka här?
Text in english (or close to english...)
Start
Skall hända
Har hänt
Bilder
Historik & teknik
Litteratur
Pressklipp
Kontakt / bli medlem
Sälj & Köp
Länkar
Diverse
Tävling 2020
Jultävlingen
Rätta svar - FACIT
Klubbloggan Sören Skoog var ju en av grundarna till klubben. Vi har hittat de skisser han gjorde när han
funderade på vad klubben skulle heta och hur klubbloggan skulle se ut.

Kentas Vinskola Det finns ett Vincent-vin, eller i vart fall ett vin med en Vincent Black Shadow på etiketten.

Vinet The Motorcycle Marvel kommer från Nederburg i Sydafrika och är framtaget som en hyllning till vingårdens tidigare vinmästare Günter Brözel, verksam där mellan 1956 och 1989. Han åkte runt på vingården på en 250 cc BSA för att kontrollera att allt blev riktigt. Tydligen drömde han om att åka Vincent, eftersom en sådan hamnade på etiketten.

Hur smakar det? Kenta har beställt, så om Du vill veta får Du fråga honom.

Du lär knappast hitta det på Systembolgets hyllor, men det går att beställa. Kan även finnas på någon "Bordershop" i Puttgarden.

Nederburg Vineyard

Beställ på Systemet

Neville Neville Higgins fyllde 85 år i oktober 2017. Det firade vi med en träff på Bynanders Motormuseum utanför Svenljunga

Nevilles 85-årsfest

USA-resa Marcus Bowden och hans bror Harvey har gett sig denn på att åka tvärs över USA på hojar från 30-talet. Naturligtvis på Vincent. De åker Route 66 och skriver löpande om detta på en blog.
Du kan följa deras resa genom länken nedan.

2,451 miles to go, with four dyslexics, two of whom are diabetics, and two classic motorcycles from the 1930s. Route 66 beckons, what can possibly go wrong?
Hello everybody, we are at it again.
Having failed on my first attempt to cross the USA in 2014 I am back

with my brother Marcus and having another go starting today.

Harvey

Marcus blog http://hrd66.blogspot.com/

Långresor Anders L, den ena av 2016 års träffvärdar (den andra heter också Anders L), har varit på långresa söderut i Europa på Vincent Comet.
Här kan Du läsa hans reseberättelse.

Anders L på resa i Frankrike

Calle har skrivit en lång reseberättelse från den resa som han gjorde tillsammans med några klubbmedlemmar hösten 2015 till Italien. Från början var den mest avsedd för deltagarna, med den är så intressant att vi tror att även andra som drömmer om en liknande resa kommer att finna den läsvärd.

Italienresan

Hobbytips Bygg själv en Shadow Clock och spara väldigt mycket pengar!

Äkta Shadow Clocks är svåra och minst sagt dyra att få tag på. Följ våra noggranna bygganvisningar så kan Du själv bygga en till bråkdelen av kostnaden.

Klubbtypiskt tänkande Inskickat av Hanna, dotter till Vincententusiast och klubbmedlem.
Värdering Vad är Din Vincent värd? Kolla vår värderingslista!

För den sanne entusiasten som gärna bevisar att Vincenten fortfarande duger till att användas är det kanske mer intressant vad reservdelarna kostar, vad övernattningen i Norge kostar eller vad bensinen på Autobahn kostar. Men erkänn, lite nyfiken är Du! Klicka på knappen nedan!

Värderingslistan

Black Lightning När Sivert sålde sin Black Lightning lät han trycka upp ett litet antal av en proffsig och exklusiv broschyr. Alldeles för intressant för att inte fler skall kunna få ta del av den. (engelsk text)
Tävling Den svåra svåra jultävlingen 2011 i repris

Jultävlingen inför julen 2011 var kanske i svåraste laget (det kom inte in några rätta svar). Därför blir det här en ny chans att stärka självförtroendet genom att hitta åtminstone några av de fel som vi sökte. Nu större bild och någon ledtråd som gör det lättare.

Testa gärna Facit finns sedan för de som vill kolla.

Klicka här för en ny chans på Finn-Fem-Fel-Tävlingen
Miljöpolicy Som alla moderna klubbar och företag har även Scandinavian Vincent Club en miljöpolicy. En sen fredagkväll var det några träffdeltagare som fick den här idéen för att minska utsläpp och emmisioner, helt i tidens anda:

Lite emulsionsteknik

Att förbränningsmotorer förorenar vår miljö med diverse cancerogena ämnen och andra otrevligheter känner väl de flesta till. En bit på vägen för att komma undan dessa problem är att utrusta förbränningsmotorerna med katalysatorer.

En andra väg att komma tillrätta med problemen är att använda metanol, en alkohol som vid förbränningen omvandlas till vanligt vatten. Nackdelarna är bl.a. stor bränsleförbrukning samt risk för inre korrosion i motorn.

Nu har emellertid en klurig amatörkonstruktör kommit på ytterligare en metod. Motorn använder vanligt papper företrädesvis bokföringsmaterial som bränsle. Vid en Vincentträff fångades dessa bilder. Den annars så pratsamme ägaren blev sluten som en mussla när frågan hur pappersbränslet kommer från tanken in genom förgasarna genom toppen och ut genom ljuddämparen. Klart är i alla fall att motorn startade, lät och uppförde sig som en vanlig motor. Givetvis återstår vissa problem att lösa Tex. uppfångandet av den konfettiliknande 'spillning' som bilderna visar. Ett förslag är att använda spillet till att suga upp den olja denna annars så oljetäta cykel brukar läcka under fredagsnatten vid våra Vincentträffar.