Om kamaxlar och ventiltider

Av: Sören Skoog

Publicerad i "INFORMATION Nr 44" oktober 1993.
Tänk på att t.ex. priser, adresser och telefonnummer nu kan vara inaktuella!
Några råd om montering.
Twin Comet Beskrvning - dimension
Antal Res.nr Antal Res.nr
3x 91 2x 91 Mutter 1/4" BSF (1)
5x 98 2x 98 Låg NYLOC-mutter 5/16" BSF (2)
2x 142 4x 142 Mutter 5/16" BSF (3)
2x ET 220 2x ET 220 Vikbleck (3)
3x G 107 2x G 107 Tunn planbricka (1)
1) Vid montering på Vincentfabriken låstes 91-muttrarna med körnslag i pinnbultarna. Detta tycker jag är ett otyg eftersom pinnbultarna och ibland även muttrarna blir mer eller mindre skadade vid demontering.
Det är bättre att använda en annan tunn och lite större bricka än G 107, alternativt vikbleck (av samma utförande som ET 220 (finns dock ej som reservdel) eller LOCTITE. Om man väljer en tunn bricka måste man borra ett hål nära pinnbultshålet i stödplåten, varefter brickan körnas i hålet och sedan viks om muttern.

Det finns också NYLOC-muttrar 1/4" BSF, vilka kan tyckas vara ett idealiskt alternativ till 91-mutter och bricka. Enligt "Know Thy Beast" är dock inte pinnbulten tillräckligt lång för att NYLOC-muttern skall låsa ordentligt. Jag har funnit att i vissa fall går det bra (kanske pinnbultens längd varierar med någon mm) i andra fall stämmer E.M.G. Stevens uppgift i "Know Thy Beast". Kontrollera alltså mycket noga innan Du väljer detta alternativ. 1/4" BSF NYLOC-muttern är 8,2 mm hög.

2) OBS! Det går ej att använda standard 5/16" NYLOC-muttrar (t.ex. nr 499) eftersom dessa är för höga. Konstruktionen med 98-muttrarna är gjord med hänsyn till att de skall utgöra tätning mellan oljekanalerna i registerkåpan (gummipackning ET 183) och spindlarna.

3) Om man bytt ut den trekantiga lättmetallfästplattan ET 66 och axeln ET 51 mot ET 51/2, s.k. one-piece-unit med stålplatta, kan man ersätta mutter 142 och vikbleck ET 220 med en NYLOC-mutter nr. 98.

För twinmotorerna kan påpekas att man före montering av stödplåten skall kontrollera denna noga avseende slitage och skador. Till skillnad från Cometmotorn, som har en stödplåt i stål, är denna på twinmaskinerna gjord av aluminium, vilket innebär att såväl shims som eventuella lösa spindlar sliter på plåten, vilken efter lång tjänst kan behöva bytas. Man skall ej försöka ersätta stödplåten i aluminium med en sådan i stål eftersom den avsevärt längre twin-plåten måste kunna expandera när motorn blir varm. En stålplåt skulle åstadkomma spänningar med eventuella skador som följd.