|
HUR MAN EXAKT BESTÄMMER KOLVENS ÖVRE DÖDPUNKT
För noggrann inställning av tändning och kamaxlar bör man kunna bestämma kolvens övre dödpunkt mycket noga. Även om man har indikatorklocka är det lätt att få fel på flera grader mätt på vevaxeln.
Ett enkelt och säkert sätt är följande:
Tillverka ett stopp för kolven av ett kasserat tändstift på vilket man svetsar en bit rundstång. Borra hål i stiftet så att kompressionstrycket kan läcka ut.
Montera en gradskiva på vevaxeln med visare och vrid runt motorn så att kolven kommer ungefär i övre dödläget. Ställ in gradskivan på ÖD.Vrid motorn och sätt in kolvstoppet i tändstiftshålet. Vrid sedan tillbaka motorn mot stoppet och avläs på gradskivan. Vrid motorn åt andra hållet nästan ett varv och avläs på gradskivan igen. Du får då två värden - ett på vardera sidan om "ungefärliga ÖD" - som du lägger ihop. Dividera summan med två. Tag bort stoppet och vrid tillbaka vevaxeln mot ÖD lika många grader som totalsumman dividerad med två.
Exempel. Första avläsningen ger 25° från "ungefärliga ÖD". Efter vridning nästan ett varv avläser du 35° från "ungefärliga ÖD": 35 + 25 = 60, 60 dividerat med 2 = 30.
Du låter vevaxeln stå kvar vid sista avläsningen dvs. 35° före "ungefärliga ÖD" och tar bort stoppet. Du vrider därefter vevaxeln 30° mot ÖD och stannar 5° från "ungefärliga ÖD". Där är den exakta övre dödpunkten. Vrid nu gradskivan utan att ändra vevaxelns läge till 0° eller ÖD.
|
|